Sorry, you need to enable JavaScript to visit this website.
Del denne Artikkel
X

Babyens 3 første måneder

 

Morsmelken tilfører barnet ditt all næringen det behøver i løpet av det første halvåret. Morsmelk er i tillegg unikt tilpasset for hvert enkelt barn og bidrar med antistoffer som beskytter barnet mot infeksjoner. Du bør derfor amme så lenge det føles naturlig for deg og barnet ditt.

Søndag, juni 18th, 2017

Hva inneholder morsmelk?

Morsmelken er spesialtilpasset akkurat ditt barn. Den inneholder alt barnet behøver de første seks månedene, i akkurat passe mengder. Det er ikke før etter seks måneder at morsmelken trenger å suppleres med annen mat. Da begynner barnets medfødte jernlager å minske og det må fylles på gjennom kosten.

Det er derimot bra om morsmelken fortsatt er en del av kosten til barnet hele det første året, eller lengre. For eksempel inneholder morsmelk lite protein og mye fett. I tillegg finnes viktige, langkjedede fettsyrer fra omega 3 og omega 6 i morsmelk.

Vitamin D

Det eneste babyen behøver ekstra i løpet av det første halvåret er vitamin D. Vitamin D-tilskudd i form av tran anbefales til alle spedbarn fra fire ukers alder. Barn som ikke får tran, bør få vitamin D-dråper. De første leveårene er vitamin D spesielt viktig for å styrke tenner og skjelett. Her i Norden er det vanskelig å få i seg nok vitamin D spesielt for fullammede barn som får lite sollys. Anbefalt inntak av vitamin D er 10 mikrogram pr. dag frem til tre års alder. Det er 10 mikrogram vitamin D i 5 ml tran (en stor teskje) och i 5 vitamin D-dråper.

La matlysten styre

La barnet selv styre hvor ofte og hvor lenge det spiser. Du kan følge barnets vekt- og lengdekurve på helsestasjonen og der ser du om barnet vokser som det skal. Melkeproduksjonen reguleres stort sett etter barnets matlyst og jo oftere du ammer barnet, desto mer melk produseres.

Hvis du av forskjellige årsaker ikke kan amme, eller er bekymret for om barnet ditt får i seg nok morsmelk, snakk med personalet på helsestasjonen.

Du kan også lese mer på http://www.ammehjelpen.no eller på Helsedirektoratets hjemmeside - søk på amming.

Å spise for to

Å amme er en energikrevende prosess for kroppen og krever mat med mye næring. Det er ikke nødvendig å spise så mye at du selv øker i vekt, men det er viktig at du selv ikke aktivt slanker deg i løpet av denne perioden. Graviditetskiloene er det best å vente med å forsøke å bli kvitt til etter ammeperioden. Hold i stedet fokus på å spise ordentlige måltider for å orke å mosjonere, f. eks. i form av daglige trilleturer. Det holder i massevis.

Du kan spise stort sett alle typer mat når du ammer. Men noen typer mat og drikke bør du være forsiktig med. Fisk er bra fra et næringsperspektiv, men visse typer kan dessverre inneholde miljøgifter som ikke forsvinner ved tilberedning. Les mer på www.matportalen.no, velg søkeord "Ammende".

Det kan hende at barnet ditt reagerer på noe du har spist ved å få diaré, mageknip eller utslett. Forsøk å huske om du har spist noe uvanlig, og vær forsiktig med dette. Snakk også med helsestasjonen.

Fordel maten smart

Når du ammer er det smart å fordele fem eller seks måltider jevnt utover dagen for å få et regelmessig energitilskudd. Frokost, lunsj, middag og to-tre mellommåltider. Som småbarnsforeldre får man jo heller ikke så mye søvn og det kan gjøre det betydelig enklere å planlegge alle måltider på forhånd.

  • Tenk igjennom hvordan du vil legge opp måltidene i løpet av dagen, når det er nødvendig med mellommåltid, hvordan planlegging kan gjøre dette enklere osv.
  • Lag en ukeplan for maten så kommer ikke hvert måltid som en overraskelse.
  • Storhandle. Da fins det nesten alltid mat tilgjengelig hjemme.
  • Ha et reservelager med ferdige måltider i fryseren, hjemmelagde eller ferdigkjøpte.

Fyll på med væske

Du behøver mye væske når du ammer. Omtrent en liter ekstra per dag. Drikk mye vann, men også melk, for å fylle på med ekstra kalsium. Totalt behøver du ca 6-7 dl melk, syrnet melk eller yoghurt i tillegg til et par skiver ost og annen mat, for å få i deg nok kalsium når du ammer.

Hold magen i gang

Der er ikke uvanlig å være treg i magen like etter at man har fått barn. Velg fiberrik mat som grovt brød, fullkornversjoner av frokostblandinger og pasta, grønnsaker, frukt og bær. Mosjon holder også magen i gang. Pass også på at du får i deg nok væske.

"Vi lagde middagsmat som vi frøs med i porsjoner før Judith kom. Dermed var det enkelt å tine og varme opp maten, slik at vi fikk smakfull och næringsrik mat i en hektisk periode. I tillegg fikk vi hjelp av familien med å handle inn mat den første måneden. Dermed fikk vi overskudd til Judith, og den første tiden ble rolig og koselig for vår lille familie."

Vær forsiktig med

  • Å slanke deg samtidig som du ammer. Å amme et barn krever mye mat og energi.
  • Fisk samtidig som du ammer. Fisk er kjempebra fra et næringsperspektiv, men noen typer ferskvannsfisk og fisk fra enkelte fjorder kan ha for høyt innhold av miljøgifter. Se Matportalen under Ammende for mer informasjon.

Les mer

Min Nestlé Club

Å ha et lite barn er fantastisk, men å være forelder innebærer også utfordringer og en hel del stress. Som medlem i klubben får du ta del av tips og idéer tilpasset barnets alder. I tillegg kan du bestille gratis smaksprøver samt få unike rabatter og tilbud.

  • Personlig innhold som er tilpasset barnets alder
  • Gratis smaksprøver
  • Rabatter og tilbud

Bli medlem

Lignende innhold