Sorry, you need to enable JavaScript to visit this website.
Del denne Artikkel
X
Ernæring og karbohydrater for barnet

Ernæring og karbohydrater for barnet

 

For litt større barn og voksne er det anbefalt at minst halvparten av kaloriene bør komme fra karbohydrater. Bak samlebegrepet karbohydrater skjuler det seg mange forskjellige stoffer. De hovedsaklige gruppene er stivelse, sukkerarter (både vanlig sukker og naturlige sukkerarter), samt fiber.

Søndag, juni 18th, 2017

Karbohydratene brytes ned i kroppen til enkle sukkerarter, som siden tas opp i tarmen. Kornprodukter (brød, frokostblanding, gryn), poteter, rotfrukter, frukt og bær er viktige karbohydratkilder, også i form av fiber. For de minste barna som bare ammes, er laktose som finnes i morsmelken den eneste karbohydratkilden. Laktose finnes også i vanlig kumelk. Ellers finner man karbohydrater nesten utelukkende i mat fra planteriket.

Vanlig, hvitt sukker forekommer mest i brus, saft og godteri, ferdige desserter, sjokoladedrikk og andre søte produkter. Hvitt sukker kalles iblant for tomme kalorier siden det bare inneholder kalorier uten å kompletteres med sunt innhold som vitaminer eller mineraler.

Kostfibrene brytes derimot ikke ned. De kommer frem til tykktarmen uforandret uten å tilføre kroppen noen kalorier å regne med. Et stort poeng med fibrene er at de påvirker tarmens arbeid på en positiv måte, men husk at altfor mye fiber kan gi mindre barn løs avføring.

Kostfiber og fullkorn

Fullkorn inneholder alle deler av kornet, mens fiber kommer fra en del av kornet. Det betyr at man får i seg mer næring om man velger fullkorn og ikke bare fiberrik kost.

Kostfiber er karbohydrater som enzymene i mage-tarmkanalen ikke kan bryte ned, slik at fibrene kommer hele frem til tykktarmen. Det finnes forskjellige typer kostfibre som har ulik funksjon i kroppen. Noen har en positiv effekt på blodfett og blodsukkernivå, andre fungerer som næring til tarmbakterier, mens noen gir volum til avføringen og kan være viktige for å unngå forstoppelse.

Helsedirektoratet anbefaler at barn fra 1–2 år spiser 8–12 g fiber per dag, mens voksne anbefales 25–35 g.

Til sammenligning:

  • En porsjon barnegrøt for 12 måneder gir nesten 1 gram kostfiber.
  • En porsjon havregrynsgrøt gir cirka 2 gram kostfiber.
  • En skive rugbrød gir cirka 2 gram kostfiber.

Kan man gi fullkornprodukter til små barn?

Fullkorn og fiber er bra også for små barn, men i begrensede mengder. Fullkornvariantene av barnematproduktene er tilpasset barnets alder og har også en tilpasset fibermengde. Hvis barnet spiser disse, trenger hun eller han ikke å spise så mye andre fullkornprodukter i form av brød, pasta og gryn.

Av og til kan en del barn være ekstra følsomme og reagere med løs mage. Da kan man gå tilbake til et kosthold med lavere innhold av fiber og fullkorn, for så senere forsiktig å introdusere mer fullkorn og fiber igjen.

Les mer

Min Nestlé Club

Å ha et lite barn er fantastisk, men å være forelder innebærer også utfordringer og en hel del stress. Som medlem i klubben får du ta del av tips og idéer tilpasset barnets alder. I tillegg kan du bestille gratis smaksprøver samt få unike rabatter og tilbud.

  • Personlig innhold som er tilpasset barnets alder
  • Gratis smaksprøver
  • Rabatter og tilbud

Bli medlem

Lignende innhold