Sorry, you need to enable JavaScript to visit this website.
Del denne Artikkel
X
Kommende foreldre smiler og ser på bilde fra ultralyd

Gravid uke 11 - barnets utvikling, din kropp, næring og tips

 

Hvis du kunne sett inn i magen nå, ville du sett at det vokser ørsmå hår som øyebryn og på overleppen.

29. november 2017

Barnets utvikling

Nå som du er gravid i uke 11 måler barnet nå hele 4 cm fra toppen av hodet og ned til halebenet. Barnet er altså på størrelse med en tomat! I uke 11 skjer det i likhet med de andre ukene mye spennende, og barnet får for eksempel sine første, tynne hår. Nervecellene hos barnet fortsetter å mangedobles, men det er enda ikke noen forbindelse mellom hjernecellene. I ryggmargen begynner derimot nervebanene å komme på plass både i og rundt musklene. Dette betyr at barnet ditt snart vil gjøre refleksbevegelser inne i magen din!

Kroppen din

Når du er gravid i uke 11 er sannsynligheten stor for at du begynner å merke det på kroppsfasongen din. Mange gravide vil typisk legge merke til at bukselinningen blir strammere, og at de vanlige BH-ene snart blir for små. I snitt har gravide lagt på seg mellom 1 og 2 kg nå mot slutten av første trimester, men barnet er fortsatt lite. Barnets vekt utgjør interessant nok kun en brøkdel av den gjennomsnittlige vektøkningen, og han eller hun er enn så lenge bare en lettvekter på rundt 10 gram. Det meste av vektøkningen for gravide i uke 11 skyldes altså ikke selve barnet, men vekten av morkaken, fostervannet og at livmoren har blitt større.

Ernæring

Ernæringsmessig er det plutselig nye ting man skal tenke over og huske på når man er gravid. Det er klart at det er tungt for kroppen å bære frem et nytt liv, og du bør prøve å unngå å tære på din egen benmasse under graviditeten. Derfor er det viktig å spise rikelig med matvarer som gir både deg og barnet nok kalsium. Hvilke matvarer bidrar egentlig til dette? Det første alternativet folk tenker på er som oftest melk og andre melkeprodukter. Her finnes det en god del kalsium, men det finnes også andre alternativer som kan erstatte eller supplere meieriproduktene. Det finnes for eksempel kalsium i de fleste grønne bladgrønnsaker og i sesamfrø. I visse typer flaskevann er det faktisk også tilsatt kalsium! Legen din vil så klart hjelpe deg og gi deg råd, og enkelte leger vil også anbefale deg å ta kalsiumtilskudd for å være på den sikre siden.

Tips

Når du er gravid i uke 11, har du kanskje opplevd at matvanene dine har endret seg litt? Mange vil erfare at man i løpet av graviditeten vil begynne å mislike enkelte matvarer, selv ting man tidligere var glad i. Det kan føles litt rart, men er helt normalt! Det er helt vanlig at man begynner å mislike noen matvarer når man er gravid, og dette gjelder særlig i første trimester. Det er spesielt matvarer med sterk lukt som kan virke uappetittlige. For å fortsatt få i seg det man trenger av næringsstoffer, kan det være lurt å velge noen “tilsvarende” matvarer – altså å bytte ut det du ikke liker med noe annet i samme matvarekategori. Hvis du for eksempel ikke lenger tåler synet av fisk, kan du i stedet velge å spise kylling, skinke eller annet hvitt kjøtt. Dersom du ikke klarer å spise grønnsaker med mye betakaroten, kan du kompensere ved å spise mer frukt som inneholder samme næringsstoff, slik som fersken og aprikos.

Les mer om kosthold på helsedirektoratet.no

Les mer

Velg en bestemt uke

Min Nestlé Club

Å ha et lite barn er fantastisk, men å være forelder innebærer også utfordringer og en hel del stress. Som medlem i klubben får du ta del av tips og idéer tilpasset barnets alder. I tillegg kan du bestille gratis smaksprøver samt få unike rabatter og tilbud.

  • Personlig innhold som er tilpasset barnets alder
  • Gratis smaksprøver
  • Rabatter og tilbud

Bli medlem

Lignende innhold