Sorry, you need to enable JavaScript to visit this website.
Del denne Artikkel
X
Gravid uke 17–20

Gravid uke 17–20

 

Barnet ditt blir sterkere og mer bevegelig. Det veier allerede rundt 335 g, det vil si omtrent like mye som en grapefrukt.

Søndag, juni 18th, 2017

På hvilket stadium i utviklingen er barnet mitt?

Musklene blir kraftigere, og dermed også bevegelsene. Barnet bruker musklene til å bevege på armer og ben, vende på seg og snurre rundt. Iblant presser barnet føttene mot livmorveggen, dette kan føles som en dytt inne i magen. Ved å klappe på magen viser du barnet at du er til stede.

Nå utvikles hjernen fort, og barnet har allerede mellom 12 og 13 milliarder nerveceller. Snart kan hun eller han huske sanseopplevelser.

Lungene holder også på å modne. Barnet gjør oftere og oftere pustebevegelser, men de er fortsatt ureglemessige. Bukspyttkjertelen begynner å produsere insulin, og dette gjør at barnet kan benytte sukker og fett i tilveksten.

I løpet av denne måneden er det en del som gjør en andre ultralydundersøkelse. Eggstokkene hos jentefostre er allerede ferdig formede og inneholder primitive celler til 6 millioner egg.

Mine gode matvaner

Det er fortsatt viktig at du spiser en variert og balansert kost. På denne måten får også barnet ditt oppdage nye smaker. Smaks- og luktesansen kan stimuleres, dermed kan du veilede barnet ditt til de første smaksopplevelsene som det snart kommer til å huske.

Fra den 17. eller 18. graviditetsuken og fremover er fluor et viktig mineral som bidrar til å bygge opp barnet blivende melketenner. En variert kost dekker stor sett disse nye behovene. Fluor finnes i mineralvann, fisk og visse frukter og grønnsaker som eple, spinat og asparges.

Smakspreferansene dine kommer til å endres i løpet av graviditeten. Siden vann er den beste tørstedrikken kan det være smart å lage noen variasjoner:

  • Press litt sitron i vannet så får du en syrligere drikk med mer smak.
  • Legg i noen mynteblader, salvie eller andre aromatiske urter du liker! Mye smak uten å øke antall kalorier.
  • Lag en kanne med en god urtete. Da tilfører du væske samtidig som du kan variere smaken.
  • På varme dager kan du slukke tørsten med hjemmelaget iste med mynte.

Nå er du snart i sjette måned, og du kan kommunisere mer og mer med barnet. Du kan føle barnet, og barnet interagerer med verden utenfor og har vent seg til maten du spiser.

Husk på...

  • at fluor er viktig for å bygge opp barnets kommende melketenner. Fluor finnes i mineralvann, fisk og visse frukter og grønnsaker som eple, spinat og asparges.
  • å spise fisk - gjerne 2-3 ganger i uken. Men unngå rakfisk, noen typer stor ferskvannsfisk, eksotisk fisk som bl.a. fersk tunfisk (tunfisk på boks er helt trygt), fiskelever og produkter med fiskelever som for eksempel Svolværpostei og Lofotpostei. Les mer på Matportalen.no for å se en liste over hvilke fiskesorter du bør unngå.
  • å unngå rå, gravet og kaldrøkt mat Både når det gjelder kjøtt, fisk og skalldyr. Sushi kan du derimot spise så lenge den er nylaget.
  • å unngå upasteuriserte meieriprodukter og bløte oster av pasteurisert melk F.eks. enkelte oster som bl.a. brie og blåmuggost.
  • at kjøtt bør være helt gjennomstekt Ikke spis tartarbiff, rosa oksefilét eller carpaccio. Spis ikke spekeskinke eller spekepølse.
  • å drikke mye. Forsøk å drikke minst 1,5 l vann per dag (mer på varme sommerdager).
  • å unngå alle alkoholholdige drikker.
  • å drikke maks 3 kopper kaffe eller sort te per dag.
  • at energidrikker inneholder koffein og i tillegg mye sukker.

Les mer

Min Nestlé Club

Å ha et lite barn er fantastisk, men å være forelder innebærer også utfordringer og en hel del stress. Som medlem i klubben får du ta del av tips og idéer tilpasset barnets alder. I tillegg kan du bestille gratis smaksprøver samt få unike rabatter og tilbud.

  • Personlig innhold som er tilpasset barnets alder
  • Gratis smaksprøver
  • Rabatter og tilbud

Bli medlem

Lignende innhold