Sorry, you need to enable JavaScript to visit this website.
Del denne Artikkel
X
Kvinne som er gravid i uke 19 sitter i fanget til en mann

Gravid uke 19 - barnets utvikling, din kropp, næring og tips

 

Nå veier den lille leieboeren ca. 335 g – omtrent like mye som en grapefrukt. Og er helt fantastisk!

29. november 2017

Barnets utvikling i uke 19 av graviditeten

Det skjer mye på vekstfronten om dagen, så selv om barnet ditt er veldig aktivt, så sover det også mye. Nå som du er gravid i uke 19 sover barnet ditt faktisk inntil 20 timer i døgnet! Kanskje har du også lagt merke til at det ikke nødvendigvis følger din egen døgnrytme, og det er ikke uvanlig at det vekker deg om natten med alle bevegelsene sine. Når dette skjer kan det være fint å stryke lett over magen og forsøke å snakke litt med barnet. Da roer det seg kanskje, og dere kan begge få dere litt mer søvn. Barnet er ikke særlig stort enda, så det har god plass til å bevege armer og ben, og det sparker, trår, snur seg og turner rundt der inne. Når det skal forandre stilling, skyver det føttene mot livmorveggen. Det er da du kan se de merkelige kulene på magen. Husk å stryke over kulen for å vise barnet ditt at du er der!

Kroppen din i uke 19 av graviditeten

Selv om kroppen din nærmest jobber på autopilot når du er gravid i uke 19, så er det fortsatt noen ting som må avgjøres. Dersom du ikke allerede har gjort det, må du snakke med legen eller jordmoren din om hvordan du ønsker å føde og hvor du ønsker å gjøre det. Dersom det er flere sykehus i nærheten av der du bor, kan det være fint å undersøke litt om de ulike sykehusene før du søker om fødeplass. Slik kan du føle deg trygg på at du tar et valg som du er komfortabel med når barnet kommer.

Ernæring i uke 19 av graviditeten

Hva er best å spise av kjøtt og fisk? Finnes det egentlig en fasit på dette? Hvis du er normalvektig, kan du ta det med ro og spise det meste. Det er imidlertid viktig å spise variert, så kos deg med forskjellige matvarer, så lenge det er ting du kan spise når du er gravid. Hvis du må passe på hva du spiser, bør du velge magert kjøtt som fjærfe uten skinn, og magre stykker av rødt kjøtt som for eksempel biff. Du bør spise fisk to ganger i uken, og variere fiskeslagene. Fiskefett er viktig å få i seg fordi det er nødvendig for utviklingen av barnets hjerne, men det er altså viktig å spise ulike fiskeslag.

Tips til deg som er gravid i uke 19

Hurra! Du er allerede halvveis i svangerskapet, og det er verdt å feire. Det er viktig å gi seg selv lov til å være stolt, og nå kan du gjerne skryte litt av deg selv! Du har tross alt klart noe helt fantastisk. I likhet med de fleste blivende mødre er det selvsagt mye du lurer på – hva er det for eksempel som kommer til å skje i tiden fremover? For å få svar på dette bør du melde deg på et svangerskapskurs, for mye usikkerhet forsvinner heldigvis når du vet hva som skjer. I tillegg er det ekstra nyttig å kunne snakke med andre som også venter barn.

Les mer om kosthold på helsedirektoratet.no

Les mer

Velg en bestemt uke

Min Nestlé Club

Å ha et lite barn er fantastisk, men å være forelder innebærer også utfordringer og en hel del stress. Som medlem i klubben får du ta del av tips og idéer tilpasset barnets alder. I tillegg kan du bestille gratis smaksprøver samt få unike rabatter og tilbud.

  • Personlig innhold som er tilpasset barnets alder
  • Gratis smaksprøver
  • Rabatter og tilbud

Bli medlem

Lignende innhold