Sorry, you need to enable JavaScript to visit this website.
Del denne Artikkel
X
Gravid uke 25–29

Gravid uke 25–29

 

Barnet ditt forbereder seg gradvis på å kunne puste utenfor magen. Pustebevegelsene har fått en mer regelmessig rytme. Strukturen hos luftveiene er nå fullt utvokst, men de er fortsatt umodne.

Søndag, juni 18th, 2017

På hvilket stadium i utviklingen er barnet mitt?

Barnets indre temperatur reguleres nå automatisk, noe som gjør at barnet kan tilpasse seg til yttertemperaturen når det forlater den beskyttende livmoren.

Barnets kropp fortsetter å fylles ut av underhudsfett, og huden er blitt mindre rynkete. Barnet tar mer og mer plass og kan derfor ikke lengre bevege seg like mye som tidligere. Det bruker tiden til å suge på tommelen og eksperimentere med smaks- og luktesansen.

Øynene har åpnet seg og har lange øyenvipper, og snart kommer barnet til å kunne se forandringer i lysforholdet gjennom veggen på magen. Det blir enda mer følsomt for lydstimuli utenfra, spesielt partneren dins stemme, lyden av eventuelle søsken og visse typer musikk. Barnet er i stand til å reagere på lyd og gjør dette ved å bevege seg og ved økt hjertefrekvens.

Mine gode matvaner

Å drikke mye er viktig for blodvolumet. Det har nå økt med ca 1,5 liter for å sikre god blodtilførsel til morkaken. En blodprøve som måler konsentrasjonen av røde blodlegemer i blodet kan vise at du har såkalt svangerskapsanemi. Ikke bli urolig. Dette er absolutt normalt under en graviditet siden mengden plasma i blodet øker raskere enn antallet blodlegemer. Legen eller jordmoren kommer også til å kontrollere at du ikke har en reell blodmangel som kamufleres av svangerskapsanemien.

Du og barnet ditt er kommet frem til den siste perioden av nimånedersforløpet. Nå handler det bare om at barnet skal vokse, og det kommer til å fordoble vekten sin fra nå og til slutten av graviditeten. Pass på å hvile mye og fortsett å spise balansert kost.

Husk på...

  • at fluor er viktig for å bygge opp barnets kommende melketenner. Fluor finnes i mineralvann, fisk og visse frukter og grønnsaker som eple, spinat og asparges.
  • å spise fisk - gjerne 2-3 ganger i uken. Men unngå rakfisk, noen typer stor ferskvannsfisk, eksotisk fisk som bl.a. fersk tunfisk (tunfisk på boks er helt trygt), fiskelever og produkter med fiskelever som for eksempel Svolværpostei og Lofotpostei. Les mer på Matportalen.no for å se en liste over hvilke fiskesorter du bør unngå.
  • å unngå rå, gravet og kaldrøkt mat. Både når det gjelder kjøtt, fisk og skalldyr. Sushi kan du derimot spise så lenge den er nylaget.
  • å unngå upasteuriserte meieriprodukter og bløte oster av pasteurisert melk. F.eks. enkelte oster bl.a. brie og blåmuggost.
  • å unngå upasteuriserte meieriprodukter og bløte oster av pasteurisert melk. F.eks. enkelte oster som bl.a. brie og blåmuggoster.
  • at kjøtt bør være helt gjennomstekt. Ikke spis tartarbiff, rosa oksefilét eller carpaccio. Spis ikke spekeskinke og spekepølse.
  • å drikke mye. Forsøk å drikke minst 1,5 l vann per dag (mer på varme sommerdager).
  • å unngå alle alkoholholdige drikker.
  • å drikke maks 3 kopper kaffe eller sort te per dag.
  • at energidrikker inneholder koffein og i tillegg mye sukker.

Les mer

Min Nestlé Club

Å ha et lite barn er fantastisk, men å være forelder innebærer også utfordringer og en hel del stress. Som medlem i klubben får du ta del av tips og idéer tilpasset barnets alder. I tillegg kan du bestille gratis smaksprøver samt få unike rabatter og tilbud.

  • Personlig innhold som er tilpasset barnets alder
  • Gratis smaksprøver
  • Rabatter og tilbud

Bli medlem

Lignende innhold