Sorry, you need to enable JavaScript to visit this website.
Del denne Artikkel
X
Gravid uke 5-8

Gravid uke 5-8

 

I dette stadiet av graviditeten er det ikke uvanlig å være kvalm og kaste opp. For å dempe kvalmen kan du unngå kraftig eller fet mat og dele opp måltidene.

Søndag, juni 18th, 2017

På hvilket stadium i utviklingen er barnet mitt?

Dette er et viktig stadium for utviklingen av sansene. Fra slutten på sjuende uke og fremover kan synsnerven allerede merke forandringer i lysforhold. Ansiktet begynner å ta endelig form. Øyne, ører, nese og munn begynner å tre frem, fulgt av tungen og knoppene som skal bli tenner. Hodet er velformet og har et volum som er det dobbelte av kroppen.

Alle organen er på plass -noen er veldig små og andre er forholdsvis store. Hjernen, lungesystemet og mage- tarmkanalen utvikles raskt. Når det gjelder hjertet har det vokst så mye i volum at det danner en liten klump i høyde med magen. Leveren tar også opp mye plass.

Den lille kroppen forandres snart: ryggraden dannes, armer og ben vokser i lengden, albuene blir tydelige, fingre og tær begynner å bli synlige.

Nå har barnet fått muskler og det begynner å røre på seg, men uten å kunne styre bevegelsene. Bevegelsene er synlige ved ultralydundersøkelse rundt den 12. graviditetsuken. Men det kommer til å ta litt tid før du føler at barnet beveger seg.

Mine gode matvaner

I dette stadiet av graviditeten er det ikke uvanlig å være kvalm og kaste opp. For å dempe kvalmen kan du unngå kraftig krydret eller fet mat og dele opp måltidene. Legg inn ett eller to mindre mellommåltider mellom frokost, lunsj og middag. Om du kaster opp gjentatte ganger kan dette føre til en liten vektreduksjon. Ikke bli urolig så lenge det ikke er for mye, og snakk ellers med lege eller jordmor. Forsøk å erstatte væsketapet med å drikke mye. For å unngå utmatting og ubehag er det viktig at du spiser frokost. Forsøk å spise karbohydrater til alle måltider, f.eks. brød, gryn, matvarer som inneholder stivelse f.seks poteter, korn, erte- og belgvekster som alle gir deg energi.

Husk å drikke mye vann. Drikk 1,5 liter vann per dag og mer på varme sommerdager. Vann er viktig siden blodvolumet ditt har økt betydelig siden begynnelsen av graviditeten. Blodvolumet må være tilstrekkelig for den livsviktige overføringen av næring mellom mamma og foster som skjer via morkaken. Avstå helt fra alkoholholdige drikker og vær forsiktg med drikker som inneholder koffein. Anbefalingen er å drikke maks 1-2 kopper kaffe (1,5 dl per kopp) eller maks 3–4 kopper sort te per dag (2 dl per kopp). Husk at også cola- og energidrikker kan inneholde koffein.

Bra mellommåltider!

Et bra mellommåltid på dette stadiet i graviditeten består av et meieriprodukt + et kornprodukt + drikke. Varier mellommåltidene med dette som utgangspunkt og velg rene produkter uten tilsatt sukker. Her kommer et par forslag til enkle, gode og næringsrike mellommåltider: 1 eple, 1 skive fullkornbrød og 1 kopp te med melk. 1 dl kvarg (kesam) med skivet frukt og litt musli. 1 skive fullkornsbrød, 1 skive kokt skinke toppet med noen reddikskiver.

Unngå kaker og smågodt og andre matvarer som inneholder mye fett og sukker.

Husk på...

  • å ta folattilskudd
  • å spise karbohydrater til alle måltider, for å få energi
  • å spise fisk - gjerne 2-3 ganger i uken Men unngå rakfisk, noen typer stor ferskvannsfisk, eksotisk fisk som bl.a. fersk tunfisk (tunfisk på boks er helt trygt), fiskelever og produkter med fiskelever som for eksempel Svolværpostei og Lofotpostei. Les mer på Matportalen.no for å se en liste over hvilke fiskesorter du bør unngå
  • å unngå rå, gravet og kaldrøkt mat Både når det gjelder kjøtt, fisk og skalldyr. Sushi kan du derimot spise så lenge den er nylaget
  • å unngå upasteuriserte meieriprodukter og bløte oster av pasteurisert melk
  • at kjøtt bør være helt gjennomstekt Ikke spis tartarbiff, rosa oksefilét eller carpaccio. Ikke spis spekeskinke og spekepølse 
  • å drikke mye Forsøk å drikke minst 1,5 l vann per dag (mer på varme sommerdager)
  • å unngå alle alkoholholdige drikker
  • å drikke maks 3 kopper kaffe eller sort te per dag.
  • at energidrikker inneholder koffein og i tillegg mye sukker.

Les mer

Min Nestlé Club

Å ha et lite barn er fantastisk, men å være forelder innebærer også utfordringer og en hel del stress. Som medlem i klubben får du ta del av tips og idéer tilpasset barnets alder. I tillegg kan du bestille gratis smaksprøver samt få unike rabatter og tilbud.

  • Personlig innhold som er tilpasset barnets alder
  • Gratis smaksprøver
  • Rabatter og tilbud

Bli medlem

Lignende innhold