Sorry, you need to enable JavaScript to visit this website.
Del denne Artikkel
X
Jernmangel og gravid

Jernmangel og gravid

 

Jern er en del av de røde blodlegemene som hjelper til med å transportere livsviktig oksygen til dine og barnets celler. Jernmangel i lagrene i kroppen og i cellene kan føre til trøtthet, blodmangel og øke faren for infeksjoner.

Lørdag, juni 17th, 2017

Anbefalt inntak av jern er høyere for kvinner enn for menn: 15 mg/dag for kvinner og 9 mg/dag for menn. Behovet øker enda mer under en graviditet når blodvolumet øker. Dermed kan det være vanskelig å dekke jernbehovet under graviditeten, og mange behøver ekstra tilskudd av jern.

Det er bra å kjenne til hvilke matvarer som inneholder mye jern:

  • blodpudding/blodpølse = 22,8 mg/100 g
  • hvetekli = 6,3 mg/100 g
  • kokte linser = 3 mg/100 g

I maten finnes det to forkjellige typer jern:

  • hemjern, som fins i f.eks. kjøtt og fisk og lett tas opp av kroppen
  • ikke-hemjern som fins i korn, erte- og belgvekster og grønnsaker. Ikke-hemjern er vanskeligere å ta opp i kroppen og påvirkes av forskjellige faktorer i kosten. For eksempel kan stoffer i kaffe og te redusere opptaket av jern fra måltided, mens mat som inneholder vitamin C kan øke opptaket.

Tips for et bedre jernopptak:

  • Øk jernopptaket ved å spise mat med vitamin C i kombinasjon med jernrik kost.
  • Press litt sitron over fisken og spis gjerne grønnsaker til. Avslutt måltidet med en appelsin som dessert.
  • Spis en porsjon med kjøtt, fisk eller belgvekster både til lunsj og middag.
  • Vent minst to timer etter måltidet med å drikke sort te eller kaffe siden dette hemmer jernopptaket hvis det drikkes direkte etter måltidet.
  • Det kan være nødvendig med et kosttilskudd med jern dersom du er vegetarianer eller veganer, men også dersom du venter tvillinger eller det ikke er lenge siden du var gravid sist. Ikke nøl med å snakke med jordmoren om dette, og spør gjerne en ernæringsfysiolog om råd.

Tenk på at med enkelte matvarer, som spinat, kan det være vanskelig å spise store nok mengder for å få i deg nok jern. 100 g fersk spinat inneholder bara ca 3,4 mg jern sammenlignet med 100 g blodpølse som inneholder 22,8 mg jern.

Les mer

Min Nestlé Club

Å ha et lite barn er fantastisk, men å være forelder innebærer også utfordringer og en hel del stress. Som medlem i klubben får du ta del av tips og idéer tilpasset barnets alder. I tillegg kan du bestille gratis smaksprøver samt få unike rabatter og tilbud.

  • Personlig innhold som er tilpasset barnets alder
  • Gratis smaksprøver
  • Rabatter og tilbud

Bli medlem

Lignende innhold