Sorry, you need to enable JavaScript to visit this website.
Del denne Artikkel
X
Kostfiber og fullkorn til barnet

Kostfiber og fullkorn til barnet

 

Fullkorn inneholder alle deler av kornet, mens fiber kommer fra en del av kornet. Det innebærer at man får i seg mer næring om man velger fullkorn og ikke kun fiberrik kost.

Søndag, juni 18th, 2017

Kostfibre er karbohydrater som enzymene i mage-tarmkanalen ikke biter på, slik at fibrene kommer hele til tykktarmen. Det finnes forskjellige typer kostfibre som har ulik funksjon i kroppen. Noen har en positiv effekt på blodfett og blodsukkernivå, andre fungerer som næring til tarmbakterier og andre gir volum til avføringen og kan være viktige for å unngå forstoppelse.

Helsedirektoratet anbefaler at barn fra 1-2 år spiser 8-12 g fiber per dag, mens voksne anbefales 25-35 g.

Sammenligning:

  • En porsjon barnegrøt for 12 mnd tilfører knapt 1 gram fiber
  • En porsjon havregrynsgrøt tilfører ca 2 gram
  • En skive rugbrød tilfører ca 2 gram kostfiber.

Kan man gi små barn fullkornsprodukter?

Fullkorn og fibre er også bra for små barn, men i begrensede mengder. Fullkornsvariantene blant barnematproduktene er tilpasset barnet alder og har en tilpasset fibermengde. Hvis barnet spiser disse behøver hun eler han ikke å spise så mye andre fullkornsprodukter i form av brød, pasta og andre gryn.

Iblant kan en del barn være litt ekstra følsomme og reagere med løs mage. Da kan man gå tilbake til et kosthold med lavere fiber- og fullkornsinnhold, for å senere forsiktig introdusere mer fullkorn og fiber igjen.

Les mer

Min Nestlé Club

Å ha et lite barn er fantastisk, men å være forelder innebærer også utfordringer og en hel del stress. Som medlem i klubben får du ta del av tips og idéer tilpasset barnets alder. I tillegg kan du bestille gratis smaksprøver samt få unike rabatter og tilbud.

  • Personlig innhold som er tilpasset barnets alder
  • Gratis smaksprøver
  • Rabatter og tilbud

Bli medlem

Lignende innhold