Sorry, you need to enable JavaScript to visit this website.
Del denne Artikkel
X
Kostfiber og fullkorn til barnet

Kostfiber og fullkorn til barnet

 

Fullkorn inneholder alle deler av kornet, mens fiber kommer fra en del av kornet. Det innebærer at man får i seg mer næring om man velger fullkorn og ikke kun fiberrik kost.

18. juni 2017

Vi har utvikler vår Nestlé grøt med barns behov i tankene. Vi har ca 39-43% fullkorn i vår Nestlé min Fullkorsgrøt, og fibernivået øker etter hvert som barnet blir eldre. Det er enkelt å se hva som er riktig for ditt barn ved de aldersbestemte stegene som er på forpakningene. I tillegg kan du være trygg på at våre grøter er beriket med alle nødvendige vitaminer og mineraler - som jern, kalsium, jod og vitamin D. Jern er et veldig viktig mineral som bidrar til barnets kognitive utvikling. Kalsium og vitamin D bidrar til utviklingen av skjelett og jod bidrar til en normal vekst. Grøtene er selvsagt ikke tilsatt sukker, og den sødmen de har kommer naturlig fra melken, kornene og evt. fruktbiter som vi har i. 

Kostfibre er karbohydrater som enzymene i mage-tarmkanalen ikke biter på, slik at fibrene kommer hele til tykktarmen. Det finnes forskjellige typer kostfibre som har ulik funksjon i kroppen. Noen har en positiv effekt på blodfett og blodsukkernivå, andre fungerer som næring til tarmbakterier og andre gir volum til avføringen og kan være viktige for å unngå forstoppelse.

Helsedirektoratet anbefaler at barn fra 1-2 år spiser 8-12 g fiber per dag, mens voksne anbefales 25-35 g.

Sammenligning:

  • En porsjon barnegrøt for 12 mnd tilfører knapt 1 gram fiber
  • En porsjon havregrynsgrøt tilfører ca 2 gram
  • En skive rugbrød tilfører ca 2 gram kostfiber.

Kan man gi små barn fullkornsprodukter?

Fullkorn og fibre er også bra for små barn, men i begrensede mengder. Fullkornsvariantene blant barnematproduktene er tilpasset barnet alder og har en tilpasset fibermengde. Hvis barnet spiser disse behøver hun eler han ikke å spise så mye andre fullkornsprodukter i form av brød, pasta og andre gryn.

Iblant kan en del barn være litt ekstra følsomme og reagere med løs mage. Da kan man gå tilbake til et kosthold med lavere fiber- og fullkornsinnhold, for å senere forsiktig introdusere mer fullkorn og fiber igjen.

Les mer

Lignende innhold