Sorry, you need to enable JavaScript to visit this website.
Del denne Artikkel
X
Langsomme karbohydrater og graviditet

Langsomme karbohydrater

 

Matvarer som er rike på karbohydrater påvirker blodsukkeret med forskjellig hastighet.

Lørdag, juni 17th, 2017

Karbohydrater kan grovt inndeles i "raske" og "langsomme" karbohydrater etter hvor fort blodsukkernivået øker. Glykemisk indeks (GI) er betegnesen på hvor raskt en matvare som inneholder mye karbohydrater påvirker blodsukkeret.

Langsomme mkarbohyfrater gir en mindre økning i blodsukkernivå, kanskje litt bedre metthetsfølelse og bidrar til at blodfettstoffene holder seg på et bra nivå. Brød med helkorn og/eller surdeig påvirker blodsukkeret langsommere enn for eksempel brød som er bakt med finmalt mel. Belgvekster som erter, bønner og linser, forskjellige gryn som bulgur og byggryn og fullkornpasta og klebefri ris regnes som langsomme karbohydratkilder.

Alle disse formene for langsomme karbohydrater er god kost for gravide. De gjør at du føler deg mett, gir næring og tilfører kostfiber.

Les mer

Min Nestlé Club

Å ha et lite barn er fantastisk, men å være forelder innebærer også utfordringer og en hel del stress. Som medlem i klubben får du ta del av tips og idéer tilpasset barnets alder. I tillegg kan du bestille gratis smaksprøver samt få unike rabatter og tilbud.

  • Personlig innhold som er tilpasset barnets alder
  • Gratis smaksprøver
  • Rabatter og tilbud

Bli medlem

Lignende innhold