Sorry, you need to enable JavaScript to visit this website.
Del denne Artikkel
X

Måltidstips fra ernæringsekspert for Barnemat, Tonje

 

subtitle

13. juli 2018

6 mnd

Når barnet er 6 mnd har det behov for fast føde i tillegg til morsmelk for å dekke energi- og næringsbehovet, men morsmelk er fremdeles den viktigste maten, dette frem til 1 års alder.

Det er ingen regel for hvilken mat man skal starte med, men fast føde skal introduseres gradvis og mengden økes etter barnets behov eller signaler. Grønnsak/fruktmos er det mange som velger å begynne med, da gjerne blandet med litt morsmelk for en kjent smak. Mange velger også å starte med tynn barnegrøt og dette kan være lurt da de fleste barnegrøter er tilsatt jern. Dersom du velger å lage grøten selv er det viktig å lage den av korn eller mel rikt på jern (f.eks. havre eller hirse). Jern er et mineral som det er viktig at et barn får nok påfyll av fra 6 måneder, da jernlageret fra fødselen av er nokså tomt. Husk å fortsette med tran eller D-vitamindråpene.

 

8 mnd

Nå er det på tide med litt mer tyggemotstand og biter i maten, men de bør fremdeles være myke dersom barnet ikke har så mange tenner ennå. Størrelsen på bitene skal være passe- men hva er passe? For store biter kan være vanskelig å svelge, for små biter kan være for lite til å tygge eller mose med ganen. Her må man bare prøve seg frem, følge med på barnet når det mates og se hva som passer for hvert enkelt barn.

Fra 8 måneders alder liker barn å bruke pinsettgrepet- det vil si å selv se maten, plukke den opp fra tallerkenen med fingrene og inn i munnen. Middagsmåltidet bør nå bestå av grønnsaker, potet/pasta og fisk eller kjøtt. Tilsett gjerne litt olje (f.eks rapsolje) i maten dersom du lager den selv til barnet. Små barn har behov for mer fett enn eldre barn og voksne. Brødmat kan introduseres når barnet klarer å tygge brødbiter. Velg grovt brød, bruk plantemargarin og pålegg som inneholder jern, f.eks. leverpostei elle kjøttpålegg.

For barn som er 6–8 måneder gamle, passer det med 2–3 hovedmåltider daglig.

 

10 mnd

Bitene i maten bør fortsette å bli større. Brødskiver, grøt, middagsmat, frukt og grønnsaker tar stadig mer plass i kostholdet, men morsmelk eller tilskuddsblanding er fremdeles viktig. Noen barn begynner kanskje å bli litt lei grøt til frokost og kvelds. Bananpannekaker eller små pannekaker laget av grøtpulver (jernrikt) kan være noe som faller i smak hos barnet. Grønnsaker servert i ulike konsistenser, most eller kokt,  kan være lurt. Barn kan f.eks like grov mos av gulrøtter, men ikke kokte gulrøtter i biter eller omvendt. Det gjelder å prøve seg frem og gi samme matvare flere ganger, da barns smakspreferanser endrer seg.

For barn på 10 måneder er det passelig med 3–4 måltider og 1–2 mellommåltider etter behov.

 

12 mnd

Nå kan barnet spise det meste som resten av familien spiser og ha samme måltidsmønster. Det anbefales å fortsette med å være forsiktig med å salte maten, da det er en fordel å ikke venne barnet til salt. Ved 1 års alder kan barn drikke vanlig kumelk, men i begrenset mengde, etter anbefaling fra Helsedirektoratet. Et barn på 1 år har fremdeles et større behov for næringsstoffer per kilo kroppsvekt sammenlignet med eldre barn og voksne. Fortsett å gi mat rik på jern og jod. Hvit fisk er en god kilde til jod. Hjemmelagde fiskepinner med gulrot og potet er et eksempel på sunn middag som barnet kan spise selv og som faller i smak hos resten av familien. Husk tran eller D-vitamindråper. Tran anbefales å ta hele livet, da det i tillegg til D-vitaminer inneholder sunne og viktige fettsyrer.

 

Mat man bør unngå å gi barnet sitt før fylte 1 år:

Honning (pga honning kan inneholde en bakterie som kan føre til spedbarnsbotulisme)

Grønnsaker som inneholder nitrat (spinat, ruccola, rødbeter, nesle)

Unngå å gi salt og salt mat

Kumelk som drikke

 

Riskjeks og rismelk bør man ikke gi til barnet før det er 6 år. Dette på grunn av høyt innhold av arsen som kan være kreftfremkallende

 

  • Har du flere spørsmål om mat og ernæring for barn? Send til Tonje på

 https://www.nestlebarnemat.no/spor-tonje-var-ekspert-pa-ernaering-til-barn

Finn flere tips og råd i måltidsplanleggeren

Klikk her

 

 

Mange spørsmål kan du også finne svar på i vår FAQ

Les mer her

 

Vår ernæringsekspert Tonje svarer på spørsmål om å starte med introduksjon av mat


Les mer

Min Nestlé Club

Å ha et lite barn er fantastisk, men å være forelder innebærer også utfordringer og en hel del stress. Som medlem i klubben får du ta del av tips og idéer tilpasset barnets alder. I tillegg kan du bestille gratis smaksprøver samt få unike rabatter og tilbud.

  • Personlig innhold som er tilpasset barnets alder
  • Gratis smaksprøver
  • Rabatter og tilbud

Bli medlem

Lignende innhold