Sorry, you need to enable JavaScript to visit this website.
Del denne Artikkel
X

Uke 16 - barnets utvikling, din kropp, næring og tips

 

Hvis du kunne sett barnet som vokser inni magen din nå, ville du sett at hun suger på tommelen! Hun har endelig funnet frem til munnen sin.

29. november 2017

Barnets netthinner begynner å fungere denne uken. Men la ikke sterkt lys skinne på magen din for å se om barnet reagerer. Nervebanene er ikke ferdig utviklet ennå, og sanseorganene er fremdeles for sårbare til å bli stimulert på den måten. Hvis du ikke allerede har kjent det, vil du kanskje denne uken (eller de neste ukene) kjenne at barnet beveger seg for første gang. Bevegelsene er fremdeles veldig svake, så ikke forvent at du skal kjenne mye. Kjenn etter det som føles som flagring av sommerfuglvinger i magen. Eller som små bobler. Det er spennende og helt fantastisk når det skjer, men ikke vær bekymret om du ikke har kjent det ennå – alle barn vokser i ulikt tempo. Barnet ditt er nøyaktig der hun skal være!

KROPPEN DIN

Hvis du har følt et sug etter bestemte matvarer, så lurer du kanskje på om det skyldes at du mangler noen næringsstoffer. Men dette er nok bare en hormonrelatert bivirkning av graviditeten. Du har sikkert merket at visse matvarer føles «annerledes» eller mindre innbydende. Mens andre føles helt uunnværlige!  Slik er kroppen i svangerskapet. Helt uforståelig. Bare husk «alt med måte» når du spiser. Prøv å skape en balanse mellom det å unne deg mat du har lyst på, og det å ta vare på deg selv og barnet som vokser inni deg.

ERNÆRING

Vitamin A er viktig når du er gravid, men det må være i rett mengde slik at du ikke får i deg for mye eller for lite. Vanskelig å vite?  Med et normalt kosthold bør du få i deg nok, og du trenger ikke ta tilskudd. Hvis du får i deg for mye, kan det nemlig skade barnets utvikling. Merk at enkelte hudpleieprodukter som inneholder vitamin A, ikke skal brukes av gravide. Matvarer som raskt vil dekke behovet ditt for vitamin A, og barnets behov også, er melk og melkeprodukter, smør, egg (særlig eggeplommene), grønnsaker med sterke farger, som spinat, salat, persille, tomat og gulrot, samt appelsin og gule frukter (aprikos, melon, mango osv.). Du bør unngå matretter med lever i svangerskapet, men leverpostei/pølser er greit i begrenset mengde.

TIPS

Rundt sjette måned anbefales det at du og partneren din deltar på et svangerskapskurs som vil forberede dere på fødselen, og særlig hvis dette er ditt første barn (eller hvis det er lenge siden du fikk barn!). Du får vite mer om fødselen, og om smertelindring, pust og avslapningsteknikker. Et besøk til fødestuen, treningsøvelser i svangerskapet og mye annet nyttig kan også stå på programmet. Svangerskapskurs er dessuten en perfekt anledning til å bli kjent med andre mødre eller par. Hvem andre er det vel bedre å dele erfaringene med?  

Les mer om kosthold på helsedirektoratet.no

Les mer

Velg en bestemt uke

Min Nestlé Club

Å ha et lite barn er fantastisk, men å være forelder innebærer også utfordringer og en hel del stress. Som medlem i klubben får du ta del av tips og idéer tilpasset barnets alder. I tillegg kan du bestille gratis smaksprøver samt få unike rabatter og tilbud.

  • Personlig innhold som er tilpasset barnets alder
  • Gratis smaksprøver
  • Rabatter og tilbud

Bli medlem

Lignende innhold