Sorry, you need to enable JavaScript to visit this website.
Del denne Artikkel
X

Uke 22 - barnets utvikling, din kropp, næring og tips

 

Hvis du kunne sett inn i magen nå, ville du sett barnet som suger på tommelen med nesten ferdig utviklede sugereflekser. Det er slik naturen forbereder henne på å die fra brystet.

29. november 2017

BARNETS UTVIKLING

Barnets øyefarge bestemmes rundt uke 22. Irisene er i ferd med å få pigmenter nå, selv om øynene fortsatt er lukket. Men du får ikke vite øyefargen før flere uker etter fødselen. Mange barn har nemlig tilsynelatende blå øyne når de blir født, og den ekte fargen kommer ikke frem før noen uker etterpå. Hun har en del rynker i huden, men den er blitt tykkere og mindre gjennomskinnelig. Huden er dekket av et beskyttende fettlag kalt «vernix », som skilles ut av talgkjertlene.  Ta det helt med ro – det forsvinner!

KROPPEN DIN

Kulen på magen din blir stadig større. Etter hvert som barnet og alt rundt vokser og blir tyngre, øker også belastningen på ryggen din. Det er viktig at du sitter og står så rett som mulig. Du kan øve deg ved å balansere en bok på hodet, slik modeller gjør. Pass på at bekkenet ikke vipper fremover når du går eller står. Du kan legge en liten pute bak ryggen som støtte hvis du skal sitte lenge. Nå er det viktig å passe på holdningen – ryggen din vil takke deg senere.

ERNÆRING

Ikke reduser inntaket av stivelsesrike matvarer. I motsetning til hva mange tror – du blir ikke fet av det. Slike «langsomme» karbohydrater gjør at du føler deg mett lenger og det stagger søtsuget. De gir deg også energi, som er viktig for både deg og barnet i magen. Hvis du er blitt anbefalt å passe på hva du spiser, bør du vurdere matmengden og hvordan den tilberedes. Pass på at maten ikke tilsettes mye fett eller serveres med fete sauser. Stivelsesrike matvarer er blant annet poteter, brød, pasta, ris og quinoa, i tillegg til grønnsaker (bønner, linser osv.), og de fleste fås i en grov variant, som er å foretrekke.

TIPS

Mange gravide lurer på om de legger på seg passe, for mye eller for lite i svangerskapet. Vektøkning hos gravide varierer imidlertid mye. Det er bare legen din som kan si hva som er sunnest for deg, men generelle anbefalinger tilsier at normalvektige kvinner kan legge på seg mellom 11,5 og 16 kg i løpet av graviditeten. Men husk at alle svangerskap er forskjellige! 

Les mer om kosthold på helsedirektoratet.no

Les mer

Velg en bestemt uke

Min Nestlé Club

Å ha et lite barn er fantastisk, men å være forelder innebærer også utfordringer og en hel del stress. Som medlem i klubben får du ta del av tips og idéer tilpasset barnets alder. I tillegg kan du bestille gratis smaksprøver samt få unike rabatter og tilbud.

  • Personlig innhold som er tilpasset barnets alder
  • Gratis smaksprøver
  • Rabatter og tilbud

Bli medlem

Lignende innhold