Sorry, you need to enable JavaScript to visit this website.
Del denne Artikkel
X
Week 3

Uke 3 - barnets utvikling, din kropp, næring og tips

 

Du befinner deg helt i starten av reisen. Du kan ikke se det ennå, men det betyr ikke at det ikke er mye som skjer.

29. november 2017

BABYENS UTVIKLING

Babyens hjerte slår allerede! Bare en ørliten prikk er fosterskiven som utgjør babyen din akkurat nå og den består av tre lag med celler som skal danne ulike deler av kroppen. Vitenskapen er fantastisk – det indre laget, entodermen, vil danne organene i fordøyelsessystemet, leveren, bukspyttkjertelen og åndedrettsorganene. Laget utenpå, ektodermen, vil danne nervesystemet og dets organer, samt huden, neglene og håret. Det tredje laget vil danne det meste av skjelettstrukturen, hjertet, urinrøret og kjønnsorganene. Midt i mesodermen ligger ryggstrengen, som vil fungere som en midlertidig ryggrad, og som sentralnervesystemet, hjernen og hodet skal dannes av. Diameteren er omtrent like stor som et menneskehår!

KROPPEN DIN

Du fikk ikke mensen da du skulle fått den. Først tenkte du sikkert ikke så mye over det. Men så … hva om ..? Du bestemte deg for å ta en graviditetstest, og den var positiv. Gratulerer! Et fantastisk eventyr er i ferd med å starte, ett av de beste du kommer til å oppleve. Ingenting er synlig, så klart, men det vil ikke vare lenge.

ERNÆRING

Nå er det viktigere enn noensinne å passe på deg selv og hva du spiser. Det vanligste spørsmålet er «må jeg spise for to?». Nei, gravide trenger ikke å «spise for to», altså dobbelt så mye som de pleier å spise. Men det er viktig at du velger nyttige matvarer som inneholder alle de viktige næringsstoffene. Folat og sink er svært viktige for fosterets utvikling. Folat finnes i grønne bladgrønnsaker og sink finner du i hele korn. Det anbefales at man tar tilskudd av folat i hele første trimester. Folat kan du kjøpe på apoteket. Husk, det som er bra for babyen, er vanligvis også bra for deg.

TIPS

Visse matvarer bør unngås helt når du er gravid. Det kan forekomme toksiner i rå fisk og upasteuriserte, myke oster, og dette kan være farlig for fosteret. Se på det derfor som et midlertidig farvel til det meste av rå fisk. Utilstrekkelig tilberedt kjøtt og fjærfe kan også inneholde bakterier som kan skade fosterets utvikling. Til sist er det viktig å huske på å vaske frukt, grønnsaker og bær grundig.

Les mer om kosthold på helsedirektoratet.no

Les mer

Min Nestlé Club

Å ha et lite barn er fantastisk, men å være forelder innebærer også utfordringer og en hel del stress. Som medlem i klubben får du ta del av tips og idéer tilpasset barnets alder. I tillegg kan du bestille gratis smaksprøver samt få unike rabatter og tilbud.

  • Personlig innhold som er tilpasset barnets alder
  • Gratis smaksprøver
  • Rabatter og tilbud

Bli medlem

Lignende innhold