Sorry, you need to enable JavaScript to visit this website.
Del denne Artikkel
X

Uke 36 - barnets utvikling, din kropp, næring og tips

 

Fra nå av og frem til fødselen vil barnets vekt fortsette å øke med ca. 220 g i uken. Nå er hun blitt 47 cm lang og veier 2,7 kg!

29. november 2017

BARNETS UTVIKLING

Hun begynner å bli lubben, og teknisk sett kunne det faktisk kvittet seg med navlestrengen her og nå. Hva med den kontinuerlige og automatiske næringen den tilfører? Fra det øyeblikket hun fødes vil det få tilført næringen gjennom faste måltider. Barnet må venne seg til å vente til neste måltid! Under fødselen slutter morkaken å fungere som lunge. Fra barnets aller første skrik vil fostervannet i luftveiene trekke seg tilbake, og alt vil settes i gang slik det skal gjøre når det nå tar sine første åndedrag helt på egen hånd.

KROPPEN DIN

Nå som magen din er blitt så stor at det er vanskelig å bøye seg for å ta av skoene, kan det være greit å velge sko som du enkelt kan ta av og på. Ikke vær redd for å be kjæresten din om hjelp til å ta av og på klær. Det er alltid hyggelig å kunne hjelpe til når du ellers stort sett bare er tilskuer. Du vil sikkert ha godt av å hvile litt ekstra nå. Selv enkle oppgaver kan være tunge å utføre når du bærer rundt på en stor mage, og du kan få vondt i ryggen. Kanskje foreldre eller venner kan hjelpe litt til med husarbeidet, handle inn eller til og med lage litt mat innimellom. Hvis du synes det er vanskelig å spørre, kan du jo be om litt hjelp og støtte som en gave til barnet blir født. 

ERNÆRING

Tenk på hvordan du spiser som en måte å bli mer zen på – rolig. Sørg for at du spiser rikelig med friske grønnsaker og frukt, fersk fisk og grove karbohydrater. Husk at noen matvarer er mer næringstette enn andre. Magnesium finnes i blant annet grønne grønnsaker, fisk, belgfrukter, samt solsikke- og gresskarfrø. Vitamin B6 finner du i soyabønner, bananer, nøtter og helkorn og er viktig for at nervesystemet skal fungere normalt. Aminosyren tyrosin finnes i melkeprodukter og hvitt kjøtt, og er en forløper til mange stressdempende hormoner og stoffer i kroppen. Den setter altså i gang en sunn kjedereaksjon. Glem heller ikke at gleden vi opplever ved å spise mat vi liker, frigjør endorfiner i kroppen vår slik at vi føler velvære og eufori. Det er ikke noe galt med det!

TIPS

Noen par synes det er enkelt å bestemme seg for hva barnet skal hete. For andre kan det være et slit. Men det må ikke være det! Du kan bli inspirert overalt – navnebøker (som ofte inneholder mytiske og eksotiske navn, i tillegg til de mer tradisjonelle), familiemedlemmer, rollefigurer eller skuespillere fra favorittfilmer. En mulighet er å bruke lister når dere skal velge. Du og partneren din kan lage hver deres liste. Hvis det er navn som står på begge listene … vel, det hadde vært for lett, eller hva?! Et lite tips: Ikke involver for mange venner eller familiemedlemmer i jakten på et navn. Det finnes ikke noe mer irriterende enn å høre varianter av «Åh, jeg hadde en chihuahua med bare tre ben som het det!» hver gang du nevner et navn du liker!

Les mer om kosthold på helsedirektoratet.no

Les mer

Velg en bestemt uke

Min Nestlé Club

Å ha et lite barn er fantastisk, men å være forelder innebærer også utfordringer og en hel del stress. Som medlem i klubben får du ta del av tips og idéer tilpasset barnets alder. I tillegg kan du bestille gratis smaksprøver samt få unike rabatter og tilbud.

  • Personlig innhold som er tilpasset barnets alder
  • Gratis smaksprøver
  • Rabatter og tilbud

Bli medlem

Lignende innhold