Sorry, you need to enable JavaScript to visit this website.
Del denne Artikkel
X

Uke 6 - barnets utvikling, din kropp, næring og tips

 

Nå skjer det mye i den lille. Så mye spennende som skal utvikles i en så liten kropp!

29. november 2017

BARNETS UTVIKLING

Vet du hva? Nå har barnet fått hud! Og utrolig nok er alle de andre, ørsmå organene også allerede på plass. Synsnervene utvikles, og hodeskallen har fått formen sin selv om den foreløpig er mye større enn resten av kroppen. Hjertet og leveren opptar mye av plassen i livmoren denne uken. Fosteret har dessuten utviklet ryggrad nå. Armene og bena blir lengre, og den lille halen forsvinner snart. I løpet av de neste ukene forsvinner også svømmehuden det har mellom fingrene og tærne. Dette blir en travel uke!

KROPPEN DIN

Du er godt på vei, og barnet ditt kommer om rundt 33 uker. Mange kvinner må begynne å ta det litt roligere nå. Noen av de mindre hyggelige sidene ved svangerskapet kan gjøre det litt vanskelig nå. Det kan blant annet være den berømte kvalmen, søvnproblemer og humørsvingninger. En liten trøst er at dette faktisk er gode tegn. De oppstår fordi de hormonelle forandringene i kroppen fungerer som de skal, og vitner om et sunt svangerskap.

Men ikke press deg selv for hardt akkurat nå! Graviditet er jo ikke en sykdom, men det er likevel en belastning for kroppen. Kanskje du rekker noen ekstra hvilepauser innimellom daglige sysler og arbeidsoppgaver.

ERNÆRING

Hvis du føler deg ganske trett om dagen, kan du tilpasse kostholdet for å motvirke dette. Matvarer med langsomme karbohydrater (grove karbohydrater som grovt brød, fullkornspasta, poteter, fullkornsris, kornblandinger og belgfrukter) bidrar til å holde energinivået mer stabilt gjennom dagen. Og glem ikke frukt og grønnsaker – gode kilder til vitaminer, mineraler og fiber, og nøtter for å få i deg magnesium og vitamin B6, som er helt nødvendige for sentralnervesystemet. Unngå upasteuriserte melkeprodukter, og pass på at frukt og grønnsaker vaskes grundig slik at alle jordrester fjernes.

TIPS

Lurer du på om du kan fortsette å jogge nå som du er gravid? Hvis du har pleid å jogge, kan du sannsynligvis fortsette med det så lenge du ikke opplever ubehag. Men det er også lurt å få klarsignal til dette fra legen din, som faktisk kjenner deg!  Hvis legen sier at det er greit, kan det være lurt å følge disse rådene når du er gravid. Begrens joggeturen til 4 eller 5 km når du løper. Lytt til kroppens signaler.  Slutt å jogge hvis: Du ikke har lagt på deg nok, du er kvalm når du løper eller hvis du blir veldig sliten. I siste trimester bør du roe det ned til rask gange. Det er alltid lurt å ta det med ro når du er gravid.

Les mer om kosthold på helsedirektoratet.no

Les mer

Velg en bestemt uke

Min Nestlé Club

Å ha et lite barn er fantastisk, men å være forelder innebærer også utfordringer og en hel del stress. Som medlem i klubben får du ta del av tips og idéer tilpasset barnets alder. I tillegg kan du bestille gratis smaksprøver samt få unike rabatter og tilbud.

  • Personlig innhold som er tilpasset barnets alder
  • Gratis smaksprøver
  • Rabatter og tilbud

Bli medlem

Lignende innhold